De la moartea rabinului Shlomo ben Itzhak (cunoscut sub numele Rashi) acum aproape 900 de ani, evreii care studiaza Torah sau Talmudul, cele mai importante doua lucrari
ale iudaismului, folosesc in mod invariabil comentariul sau. Era comentatorul perfect. Nu a fost un ganditor gigantic, universalist, precum Maimonide, n-a incercat niciodata sa compuna un
compendiu al intregii filozofii si logici, sau sa-si impace concluziile cu stiintele naturale. Scopul lui Rashi era sa explice legea in termeni clari, usori de inteles, si asta este
exact ceea ce a facut. Scrierile lui Rashi, intr-un stil transparent si usor de inteles, ii permiteau chiar si celui mai de simplu muncitor din satul cel mai mic si uitat de lume, sa stapaneasca
Cuvantul, legea lui Dumnezeu.
Rashi s-a nascut la Troyes, in Franta, in anul 1040. In tinerete, a petrecut cativa ani studiind la Mainz, in Germania, la Yeshiva intemeiata de rabinul
Gershom, un important conducator rabinic, a carui contributie masiva la invatatura si viata evreieasca i-a castigat titlul de "Lumina Diasporei." La 25 de ani, Rashi s-a intors la
Troyes si si-a deschis propria scoala evreieasca, refuzand insa sa primeasca un salariu pentru munca sa. El a accentuat ideea ca omul cu adevarat invatat trebuie sa se intretina prin munca
"mainilor sale," si pentru a demonstra adevarul aceste afirmatii, a muncit la via familiei sale. Din punctul lui de vedere, daca nu ari si nu irigi pamantul, acesta va ramane cu
siguranta neproductiv -si mintea de asemenea In viziunea lui, a fi rabin era o onoare.
Ultimii ani ai vietii sale au fost afectati de cruciadele antisemite care au maturat Franta si
Germania (atacuri ale activistilor religiosi crestini al caror scop final era sa cucereasca Ierusalimul de la musulmani.) Cruciatii erau antisemiti agresivi si au omorat multe mii de evrei in
Europa si Israel. Scoala lui Rashi, care devenise un centru de studii talmudice in regiune, a servit drept important catalizator in revigorarea invatamantului si studiului evreiesc dupa masacrele
cauzate de cruciade. Minunatele invataturi si extraordinarul exemplu al lui Rashi au contribuit enorm la renasterea culturii si moralei evreiesti intr-o perioada de extrema persecutie religioasa.
Una dintre cele mai notabile trasaturi ale comentariilor lui Rashi este claritatea acestora. Si-a revizuit in mod repetat comentariile, straduindu-se sa le faca mai precise si mai
scurte. Astfel a facut ca studiul Torei si al Talmudului sa fie accesibile si cititorului fara pregatire deosebita, si studentului interesat. Comentariile lui asupra Torei au constituit,
timp de sute de ani, adevarate best-seller-uri. In 1475, comentariile sale au devenit prima carte tiparita in ebraica - chiar inainte ca Torah sa fi fost tiparita! Si pe parcursul ultimelor noua
secole, au fost scrise alte o suta de comentarii - numai despre comentariile lui Rashi asupra Torei.
Comentariile sale despre Talmud sunt poate si mai importante. Vocabularul Torei este
foarte simplu. Dar Talmudul, care combina termeni arameici, ebraici si ocazional grecesti, este mult mai greu de citit si de studiat. Pana in zilele noastre, cei care studiaza Talmudul sunt
incurajati sa citeasca comentariul lui Rashi in paralel cu textul, inainte de a incerca sa deduca singuri intelesul acestuia. Dintre sutele de editii ale Talmudului tiparite incepand din secolul
XVI, aproape nici una nu a aparut fara scrierile acestui invatat francez. Daca Rashi nu ar fi scris un comentariu talmudic care sa faca accesibil atat greoiul limbaj arameic cat si formele de
logica adesea confuze, Talmudul ar fi putut fi astazi o lucrare aproape uitata. |