Cartea lui Ezra se deschide cu o buna parte din evenimentele relatate in introducerea de mai sus despre Nehemia. Apoi trece peste urmatorii saizeci de ani, peste prima
vizita a lui Nehemia. Scribul Ezra a fost autorizat de regele Persiei sa mearga la Ierusalim si sa infiinteze un stat teocratic, guvernat de legile Torei. Titlul de scrib care i-a fost atribuit
este foarte important. Este numit scrib cel putin de zece ori. Se pare ca Eyra era o persoana importanta in Babilon inainte se a-si asuma rolul de lider religios al comunitatii evreiesti din
Ierusalim. Unii sunt de parere ca era un functionar persan insarcinat cu afacerile evreiesti. Acest lucru pare sa indice faptul ca avea cunostinte considerabile de religie si ca era o figura
prominenta in comunitatea sa, castigand astfel atat respectul evreilor cat si pe cel al persanilor. Este numit un scrib "priceput" (ebr. Mhyr) in ale legilor lui Moise (Ezra 7:6),
"un scrib al cuvintelor, al poruncilor Domnului si al scrierilor acestuia pentru poporul lui Israel" (7:11) si "scrib al Legii lui Dumnezeu din Ceruri" (7:12, 21).
La
sosirea lui in Ierusalim in anul 428 i.e.n., Ezra a fost socat sa observe ca multi evrei, in special barbatii, se casatorisera cu neevrei. Stiind ca aceste casatorii mixte ar putea pune mica
comunitate evreiasca din Israel in pericol de a fi asimilata total si de a adopta "practicile oribile" ale natiunilor vecine, Ezra joaca rolul unui bocitor, rupandu-si hainele,
smulgandu-si parul si dedicandu-se unor rugaciuni arzatoare catre Dumnezeu. Ezra face o proclamatie prin care le cere evreilor din Iudea sa se adune la Ierusalim, amenintand cu confiscarea
averii, precum si excomunicarea celor care nu se supun. Amenintarea are efect si trei zile mai tarziu o multime enorma se aduna la Templu. Afirmand ca poporul a nesocotit vointa lui Dumnezeu,
Ezra le porunceste sa se desparta de membrii neevrei ai familiilor lor, iar poporul este de acord, cerand numai o perioada de gratie de cateva luni in care sa faca acest lucru.
Ezra este
totusi probabil cel mai faimos pentru o actiune inregistrata in Cartea lui Nehemia, care arata ca acesta a facut cinste numelui sau. Poporul iudeu se pare ca uitase limba ebraica si odata cu
aceasta aproape tot ce era scris in Tora, precum si religia lor. Ezra organizeaza o sarbatorire in masa de Ros Hasana, Anul Nou evreiesc, la Templu, si le citeste oamenilor dintr-un sul al Torei,
avand si un translator langa el. Populatia, constienta de multiplele sale incalcari ale religiei, izbucneste in plans la auzul poruncilor Torei. Cu toate acestea, Ezra si ceilalti functionari
religiosi le spun "aceasta zi este ziua sfanta a Domnului Dumnezeul nostru si nu aveti voie sa bociti sau sa plangeti." (Nehemia 8:9)
Auzind ce scrie in Tora despre Sucot,
sarbatoarea corturilor, oamenii incep sa o respecte, iar Ezra continua sa le citeasca din Tora pe tot parcursul sarbatorii. Dupa sarbatoare, oamenii se aduna din nou si jura sa nu mai faca
casatorii mixte, sa nu faca afaceri de Sabat, sa respecte legile anului Sabatic si sa intretina Templul. Ezra, a carui genealogie merge pana la Aharon, fratele lui Mose si primul preot mentionat
in Biblie, este numit Mare Preot.
Misiunea lui Ezra este strans legata de cea a lui Nehemia, dar are o tenta diferita. Este foarte probabil ca a pus o baza religioasa pentru comunitate,
lucru pe care Nehemia nu a fost capabil sa-l faca. Ezra era un om inzestrat cu bogate cunostinte si o rabdare extraordinara. Desi avea puterea de a "numi judecatori si magistrati"
(7:25), a avut grija sa nu se amestece in treburile politice. Nu se mentioneaza nicaieri conflictul lui Nehemia cu grupurile care il agresau.
Ezra a raspandit Tora cu atata zel incat
rabinii au spus despre el "Daca nu ar fi fost Moise inaintea lui, Ezra ar fi fost cel care ar fi primit Tora" (Tosef., Sanh. 4:7). A reintrodus Tora care fusese uitata aproape complet
(Suk. 20a). A poruncit sa aiba loc lecturi publice din Tora si lunea si martea, nu numai de Sabat (Meg. 31b; TJ, Meg. 4:1, 75a), si a pus sa se rescrie Biblia cu caractere "asiriene",
lasand carateristicile ebraicei vechi pe seama samaritenilor (Sanh. 21b). A infiintat scoli peste tot pentru a acoperi nevoile existente si in speranta ca rivalitatea dintre institutii va fi in
beneficiul elevilor (BB 21b-22a). Aceste actiuni, luate pe ansamblu, au democratizat Biblia, facand-o din nou accesibila atat muncitorilor cat si preotilor. Pe langa cartea care ii poarta numele,
Ezra a scris si genealogiile din Cartea Cronicilor pana in zilele sale (BB 15a) si a luat parte si la scrierea Cartii Psalmilor (Cantecul R. 4:19). Rabinii l-au identificat cu profetul Malachi
(Meg. 15a). Este unul dintre cei cinci oameni a caror pietate extraordinara a fost elogiata in mod special de rabini (Mid. Ps. to 105:2). |