Jewish Education Network   <>   http://www.jen.ro  <>   navigheaza de aici >>>

evrei faimosi 

 

PROFETUL SAMUEL

 

 

 

Cartea lui Samuel incepe cu o relatare despre un om care avea doua sotii, una pe care o iubeste, dar care este stearpa, si una pe care o iubeste mai putin, dar care are multi copii. Hannah, cea stearpa, este foarte deprimata din cauza starii ei, agravata de intepaturile Peninei, cealalta sotie. Elkana, sotul, isi ia sotiile la Shiloh, acolo unde a se afla tabernaclul pe care l-au construit evreii in desert si care serveste ca templu pentru Dumnezeu in timpul sarbatorilor de Pesah, Savuot si Sucot (o practica numita Aliyah le'Regel, urcarea pentru sarbatori). Hannah refuza sa manance in ciuda alinarilor sotului ei. "De ce plangi si de ce nu mananci? Si de ce plange inima ta?" Intreaba Elkana, incercand sa o consoleze. "Nu sunt eu mai bun pentru tine decat zece copii?" Dar in ciuda acestei manifestari de dragoste, Hannah continua sa fie deprimata. Hannah se duce la templu sa se roage "Daca ii vei da sclavei tale un copil baiat," jura ea in tacere, "il voi dedica Domnului pentru toate zilele vietii lui." Eli, marele preot, vede buzele Hannei miscandu-se, dar nu aude cuvintele si o cearta, considerand-o beata. Cand isi da seama cat de adanca este durerea ei, acesta o binecuvanteaza si se alatura rugaciunilor ei. Hannah naste, si dupa cum a jurat, isi aduce fiul la Eli pentru a fi antrenat ca om al lui Dumnezeu. Ea isi numeste fiul Shmuel (Samuel), literal Dumnezeu a auzit.

Shmuel face curand profetia, si anunta cu mahnire familia lui Eli ca va fi distrusa de filistini, o natiune vecina care fusesera timp de multi ani in conflict cu Israelul, deoarece copiii lui Eli abuzasera de pozitia acestora si multi evrei au devenit adoratori de idoli. In razboaiele care urmeaza, Arca legamantului este pierduta in bratele filistinilor si tabernaclul este distrus. La auzul vestilor, Eli cade de pe scaun si moare. Arca este pana la urma recuperata, deoarece filistinilor li se facuse frica de ea dupa ce se intampla o serie de evenimente legate de ea. Totusi, nu este data din nou in folosinta pana cand Regele David nu o aduce inapoi la Ierusalim, multi ani mai tarziu.

Ca urmare a unei serii de evenimente, Samuel isi asuma conducerea asupra Israelului ca Judecator si ca Profet, pana la o varsta inaintata, conducandu-i pe evrei inapoi la Dumnezeu si la o serie de victorii asupra filistinilor. Fiii lui Shmuel, totusi, nu sunt capabili sa mearga pe urmele acestuia si Israelul cere un rege care sa carmuiasca asupra lor, "care sa ne guverneze ca pe alte natiuni." Desi Tora aproba posibilitatea unui rege care sa carmuiasca Israelul si chiar da legi pentru el, Shmuel se supara la auzul acestei cereri si le spune oamenilor de exploatarea pe care un rege ar putea sa o aduca cu el. Nu este prea clar care este sursa protestelor elocvente ale lui Shmuel. Multi au atras atentia ca cererea oamenilor de a avea un rege "ca al tuturor celorlalte natiuni," arata ca oamenii nu voiau un rege in scopuri nobile, ci pur si simplu pentru a fi ca alte natiuni pagane. Totusi, oamenii nu s-au lasat induplecati si Dumnezeu ii porunceste lui Shmuel sa tina seama de cererea acestora. La comanda lui Dumnezeu, Shmuel organizeaza o loterie care conduce la ungerea ca rege a lui Saul din tribul lui Benjamin.

Despre regele Saul s-a discutat intr-unul din JEM-urile anterioare si este de ajuns sa mentionam acum ca acesta a inceput prin a fi un om sfios si pios care a devenit cu timpul un rege puternic care a castigat multe batalii pentru Israel, dar care suferea de lipsa de incredere, ceea ce il facea sa fie aprig si iritabil in relatiile cu ceilalti. In final, dupa ce a ignorat porunca lui Dumnezeu de a distruge in intregime natiunea lui Amalek, crutandu-l pe rege si pastrand animalele, lui Shmuel i se spune ca trebuie sa-l informeze pe Saul ca isi va pierde regatul si ca va unge un nou rege. Intr-una din cele mai dramatice scene din Biblie, Shmuel sta treaz si plange toata noaptea, rugandu-se pentru Saul pe care il placea foarte mult.

Totusi, a doua zi, purcede sa-si indeplineasca misiunea, abordandu-l pe Saul cu sarcasm si cuvinte aspre, cerand sa afle de ce aude zgomotul animalelor (De ce a luat Saul prada de razboi de la Amalek, daca i s-a spus sa nu o faca?). La cererea lui Saul de a merge impreuna sa faca un sacrificiu lui Dumnezeu, Shmuel raspunde "Domnul are tot atata placere de pe urma ofrandelor si sacrificiilor, cat are si din ascultarea vocii Dumnului?" Shmuel se intoarce sa plece, dar Saul da sa-l opreasca apucandu-l de coltul hainei si rupand-o. Shmuel raspunde "Domnul ti-a smuls regatul lui Israel din aceasta zi si i l-a dat unui vecin de-al tau, care este mai bun decat tine." (15:28). Shmuel cere o sabie, il ucide pe Agog, apoi pleaca pentru a nu-l mai vedea vreodata pe Saul "pana in ziua mortii sale." Desi este inca indurerat de ceea ce i s?a intamplat lui Saul, Shmuel primeste instructiuni sa il unga pe David ca urmatorul rege, a carui domnie nu va incepe imediat. Shmuel se intoarce acasa si nu se mai aude nimic despre el in Biblie, cu exceptia unei singure aparitii uluitoare.

La un anumit moment in viitor, mult mai tarziu in naratiunea biblica, regele Saul care se mai afla inca la putere este atacat de o armata filistina mult superioara. Acesta cauta un necromantier (o practica pe care o abolise chiar el) si cere sa fie chemat spiritul decedatului Shmuel pentru a-l sfatui. Intr-adevar Shmuel apare, dar nu ofera nici un fel de consolare, informandu-l ca Saul si restul familiei sale il vor urma curand pe Samuel in viata de apoi.

De-a lungul vietii sale, Shmuel adera cu credinta la Dumnezeu si la adevarul legii sale. Cand isi da demisia ca judecator, cere sa afle daca cineva il poate acuza de coruptie sau de abuz de putere si toti sunt de acord ca a carmuit plin de virtute. Desi se roaga la Dumnezeu pentru dorintele sale personale, odata ce acestea sunt respinse, le lasa deoparte pentru a urma si realiza vointa lui Dumnezeu. Shmuel i-a salvat pe evrei in timpuri tulburate si i-a ajutat sa se maturizeze dintr-o confederatie de triburi intr-o natiune suverana, condusa de legea lui Dumnezeu si sigura printre vecinii ei. O anumita sursa din midras chiar il considera pe Shmuel egalul lui Moise si Aaron impreuna.
 


^sus^