Repet intrebarea mea din lectia precedenta : Ce va aduce evreilor rusi secolul XX ?
Noul tar, Alexandru III, are o pozitie foarte clara fata de evrei . Se va
purta cu ei astfel incat o treime vor emigra, o treime se vor boteza si o treime vor muri. Aceeasi politica a fost urmata si de fiul sau, Nicolae II, care s-a urcat pe tron in 1894. Deci,
incepand din 1881 si pana la revolutia din 1917, evreilor li s-au aplicat asa-numitele Legi din mai (1892) prin care: -li se interzice dreptul de a locui la tara, de a detine pamant sau
proprietati in mediul rural; -li se interzice sa mai fabrice si sa practice comertul cu alcool, ceea ce era pentru multi ocupatia de baza;
-se limiteaza numarul elevilor si studentilor evrei prin faimosul "numerus clausus"; -aproape toti evreii stabiliti in Moscova sunt obligati sa paraseasca orasul, in decurs de cateva
zile; -limita de asezare este iarasi restransa, creand aglomeratiile de evrei din Galitia, Crimeea, - de asemenea interpretata ca o directa descendenta din imperiul kazar.
In
timpul domniei lui Nicolae II au reinceput atacurile bazate pe asa-zisa fabricare a azimei de Pesah cu sange de copil crestin, la ultimul dintre aceste procese (Kiev, 1912) fiind martor tatal
regretatului Dr. Moses Rosen, z.l. Scandalul international suscitat de acest proces a obligat tribunalul tarist sa dovedeasca falsitatea marturiilor acuzarii. In aceeasi perioada au aparut
faimoasele "Protocoale ale inteleptilor Sionului" (1905), fals al Ohranei tariste, menit sa-i prezinte pe evrei ca parte dintr-un urias si nociv complot international ce vrea sa puna
stapanire pe intrega lume.
Daca mi se mai poate ingadui o digresiune, pentru care va cer scuze, caci eu trebuie sa va prezint istorie si nu intamplari din viata de zi cu zi, - as vrea sa
va povestesc cum, invitata fiind sa prezint etnia noastra la intalnire de femei bucurestene, de toate varstele si categoriile sociale, o tanara draguta si cocheta m-a intrebat daca este
adevarat ca evreii folosesc sange de copil crestin la fabricarea azimei. Aceasta s-a intamplat in 1998, si nici una din cele circa 200 de persoane prezente nu s-a aratat indignata sau deranjata
de intrebare.
In ce priveste "Protocoalele inteleptilor Sionului," de la revolutie incoace au fost de nenumarate ori retiparite si se pot gasi de vanzare la multe chioscuri si
tarabe. Exista si tari in care legislatia pedepseste propagarea ideilor sovine si xenofobe, deci speram ca vor apare si la noi asemenea legi. Aceasta propaganda, legile discriminatorii si
frecventele pogromuri izbucnite in putinele localitati care le mai erau accesibile i-au afectat puternic pe evreii rusi. Guvernul tarist conta pe aceasta politica pentru a-si atinge scopul:
evreii sa emigreze, sa treaca la ortodoxie sau sa moara.
Trei au fost intr-adevar urmarile acestei politici, dar nu cele sperate de guvernul rus. In sanul populatiei evreiesti au aparut
trei curente care-i indemnau: a)sa emigreze b)sa lupte pentru renasterea statului stramosesc c)sa adere la miscarile revolutionare ruse.
Haideti sa le analizam putin.
a)Intre 1881 si 1914, aproximativ 2 milioane de evrei au parasit Rusia, indreptandu-se in special spre Statele Unite, dar si spre Anglia, Canada, Argentina, Africa de Sud si tarile Europei
Occidentale. Nepotii lor sunt aceia care ne ajuta astazi, pe noi cei din Europa de Est. Ei trimit nu numai bani prin JOINT, dar si delegatii de medici, carti, voluntari care sa predea educatie
iudaica. Datorita lor, batranii nostri nu cersesc pe strazi, iar tinerii se bucura de un sprijin nevisat macar de altii.
b)Evreii ramasi in Rusia nu mai gasesc ajutor si indrumare la
rabinii si conducatorii comunitatilor lor. Unii dintre ei isi indreapta speranta spre tara stramosilor. Pornit la inceput ca un curent al burgheziei, sionismul castiga teren in randul
muncitorilor evrei astfel ca, intre 1881 si 1914 pornesc spre Palestina circa 50 mii de tineri pioneri cu convingeri socialiste.
c)Cautand o cale de salvare, unii dintre evreii rusi sunt
atrasi de noile curente filozofice, de la populism agrarian la socialism. Cel mai important dintre partidele marxiste evreiesti a fost Bund-ul ( Asociatia muncitorilor evrei din Lituania, Polonia
si Rusia), infiintat in 1897. Bund-ul cere pentru evrei drepturi cetatenesti, institutii proprii, posibilitatea dezvoltarii culturale. Totodata organizeaza greve printre muncitorii evrei
si, dupa pogromurile de la Chisinau, organizeaza brigazi de aparare.
Ati observat ca datele de mai sus se refera la 1914, anul izbucnirii primului razboi mondial, care-i gaseste pe evreii
rusi striviti din exterior de antisemitism si macinati din interior de conflictele dintre diversele miscari: -Religiosii ii condamna pe bundisti pentru ateismul lor si pe sionisti pentru ca
vor sa uzurpeze autoritatea lui Dumnezeu, readucand poporul in tara lui Israel fara interventie divina. -Bundistii ii acuza pe liberali pentru ca ii sprijina pe conducatorii comunitatilor,
incapabili sa mai indrume viata obstii, iar pe sionisti ii considera niste utopisti care impiedica formarea constiintei de clasa a proletariatului evreu. -Sionistii demonstreaza ca bundistii
n-au reusit sa usureze cu nimic povara sufocanta a antisemitismului.
Si iata ca izbucneste primul razboi mondial, iar evreii au ocazia sa se razbune pentru toate persecutiile la care au
fost supusi. Cum credeti ca se razbuna ? Declarand ca "nimic nu-i va putea impiedica sa sara in apararea tarii lor natale", si astfel se numara in acel moment in armata tarista 600 mii
de evrei. Ei spera ca devotamentul si lealitatea lor vor fi rasplatite, si ca li se vor acorda drepturi cetatenesti similare cu cele ale evreilor din Europa Occidentala. Dar... Exista intotdeauna
un dar. Guvernul tarist ii considera tradatori si ii transforma in tapi ispasitori pentru toate infrangerile sale. Intrucat lupta cu Puterile centrale (Germania si Austria) se duce chiar pe zona
limitei de asezare, guvernul tarist alunga sute de mii de evrei din caminele lor necajite. Galitia, Lituania, Curlanda, Kovno, se golesc de evrei care se refugiaza in interiorul Rusiei si in
orasele provinciilor poloneze. Numai in Varsovia se aciuiaza 80 mii de refugiati - ceea ce, adaugat la efectele razboiului, provoaca foamete si disperare.
Aceasta expulzare in masa are
insa si doua parti pozitive. In primul rand, li se permite evreilor sa se stabileasca in toate centrele urbane cu exceptia Moscovei si a Sankt Petersburgului. Al doilea efect este infiintarea
Comitetului evreiesc pentru ajutorarea victimelor de razboi (EKOPO). Membrii acestui comitet, incluzand multi bundisti si sionisti, vin acum in contact cu marea masa a evreilor dezradacinati si,
pe langa ajutorul material pe care il ofera, nu pierd ocazia de a-si propaga diferitele ideologii politice care altfel nu ar fi avut ocazia de a se imprastia in mase.
In februarie 1917
imperiul tarist se prabuseste. Rusia devine o republica avand in frunte un guvern provizoriu care, curand dupa preluarea puterii, emite un decret prin care anuleaza toate discriminarile intre
cetatenii rusi, indiferent de religie, crez sau nationalitate. Evreii au acces la orice functie si se gasesc evrei in toate partidele politice ale vremii, ce exceptia celor de extrema dreapta.
Sionisti, bundisti, traditionalisti, toti viseaza realizarea unor idealuri, a unei autonomii culturale, si hotarasc sa convoace un congres al evreilor din intreaga Rusie pentru a prezenta
guvernului provizoriu doleantele lor.
Preluarea puterii de catre bolsevici spulbera orice speranta legata de un asemenea congres. |