Istoria, sceptica si rationala, ranjeste ascultand aceasta frumoasa legenda, si scormoneste in marturiile timpului. Oare Kaganul, suprem sef religios, si-a dat seama de
avantajele pe care i le-ar aduce inlocuirea nenumaratelor credinte pagane ale popoarelor regatului sau, printr-o singura credinta monoteista al carei unic reprezentant pe pamant sa fie chiar
el ? Si in cazul asta , pe care din cele trei religii monoteiste sa o aleaga ? Devenea crestin, - isi facea dusmani de moarte din arabii pe care cu greu tocmai ii alungase de la
granitele sale. Devenea musulman, - vecinul sau, puternica imparatie a Bizantului i-ar fi devenit dusman fara crutare. Si asa, pentru a obtine avantajele unei unificari religioase fara a se teme
de urmari nefaste ale gestului sau, Kaganul a adoptat iudaismul. Desi evreii erau niste paria ai timpului, Kaganul si-a putut permite sa devina evreu, datorita puterii sale politice si militare.
Desi aceasta conversiune a avut cu siguranta motive politice, ar fi absurd sa credem ca iudaismul a fost adoptat de Kazari in necunostinta de cauza. De cel putin un secol ei ii cunosteau
pe evrei si credinta lor, datorita fluxului continuu de refugiati care fugeau de persecutiile religioase ale Bizantului, sau a celor, mai putin numerosi, care veneau din tarile Asiei Mici
cucerita de arabi. Kazaria, tara relativ civilizata in mijlocul barbarilor din nord, nu era legata de niciuna din religiile militante. Ea devenise deci in mod natural o tara de refugiu pentru
evreii din Imperiul Bizantin, supusi conversiunilor fortate si presiunilor de tot felul. Daca imi pot permite o paranteza in cadrul acestui capitol care este el insusi o paranteza, voi cita din
autorii vremii : Un scriitor evreu descrie una din metodele de conversiune fortata folosita pe vremea imparatului Vasile impotriva comunitatii evreisti din Oria, Italia de Sud : "Cum
ii obligara ? Orice om care refuza sa le accepte falsele credintE era pus intr-o presa de ulei si strivit precum maslinele" (Scharf, A,Byzantine Jewry-From Justinian to the Fourth
Cruciade,London,1971,p88) Acelasi fenomen , vazut de un prelat catolic, este descris cam asa : "Evreii care nu mai puteau suporta torturile, isi abjurau credinta, dar apoi se intorceau
la ea, precum "cainii la vomitatul lor" "(Idem, p.84).
In aceste conditii, este normal ca evreii sa se salveze fugind. Dar aceasta salvare a fost posibila numai datorita
existentei Kazariei. Inainte de conversiune, aceasta era o tara de refugiu. Dupa aceea, ea a devenit un fel de camin national. Refugiatii, cu un nivel de cultura superior, au contribuit probabil
din plin la crearea climatului cosmopolit si tolerant, caracteristic acestui regat. Au mai adus cu ei artele si meseriile Bizantului, metode de agricultura si comert, si ultimul dar nu cel
de pe urma, alfabetul ebraic. Nu se stie ce alfabet foloseau Kazarii inainte , dar din mometul adoptarii alfabetului ebraic, acesta a fost folosit nu numai pentru dispute scolastice, dar si
pentru transcrierea diverselor limbaje folosite in Kazaria, apoi s-a extins si la tarile din jur, dupa cum o dovedesc pietre funerare gasite in Crimea , monede poloneze din sec. XII si XIII,
etc.
In aceea perioada fara ziare si televiziune, a durat mult pana cand evreii din Europa Occidentala au aflat de existenta unui stat evreu la celalalt capat al
continentului. Totusi au intrat in legatura, si ni s-au mai pastrat descrierile unor calatori, precum si un schimb de scrisori intre regi kazari si evrei din Spania.Din memoriile calatorilor, am
putea cita entuziasmul lor la descoperirea unui stat evreu independent, dar si consternarea lor fata de felul cum era respectat in Kazaria iudaismul, devenit amestec intre regulile de viata
evreiesti si obiceiurile locale, inca impregnate de paganism. Ei vorbesc despre "regatul evreilor rosii", astfel numiti datorita unei usoare pigmentatii mongole a multor Kazari.
A doua jumatate a secolului VIII gaseste imperiul kazar la apogeul puterii sale, in relatii amicale si cu arabii, si cu imperiul bizantin vecin. Si in timp ce Kazarii se bucura de
cateva decenii de pace, asupra Europei se abate dinspre tarile scandinave flagelul Vikingilor a caror salbaticie a lasat urme adanci in istoria popoarelor. Triburile vikinge care intervin in
povestea noastra au fost numite "Rhusi" de catre Bizantini si "Varegi" de catre arabi.. Aceste triburi coboara pe rauri cu flote de sute de corabii. Teoretic negutatori,
practic pirati, banditi de drumul mare si negustori necinstiti, ei fac comert cu blanuri, arme si chihlimbar, dar in special cu sclavi. La inceput , ei ataca cu precadere Bizantul, Kazarii fiind
destul de puternici pentru a le impune plata taxelor la trecerea prin Kazaria. Dar in decurs de un secol aceasta situatie se schimba total. Pe de o parte, puterea militara a Kazarilor a scazut
prin stramutarea unor triburi aliate in alte teritorii. Pe de alta parte, imparatul bizantin convinge pe conducatorul acestor Rhusi sa treaca la crestinism, respectiv la ortodoxie. Acesta este
momentul intrarii in istorie al Rusilor, si de asemeni momentul in care Bizantul isi paraseste vechiul aliat, Kazaria, pentru a-si uni fortele cu Rusii, noul stat crestin ortodox. In lupta
cu alianta ruso-bizantina, dupa ce pierde treptat stapanirea asupra teritoriilor mai indepartate, Kazaria dispare ca stat, in anul 1016, infranta intr-o batalie cu alianta ruso-bizantina.
Sfarsitul istoriei Kazarilor este inca si mai obscur decat inceputurile ei. Unii istorici sustin ca statul lor, mult redus ca dimensiuni si putere, a dainuit pana prin sec.XIII, cand a fost
distrus de tatarii lui Gingis Han. Altii vorbesc despre mici enclave kazare existente pana in ziua de azi pe teritoriul vechiului lor regat Cert este ca, impinsa de tavalugul noilor triburi
barbare, grosul populatiei kazare se deplaseaza spre vest.
Ce influenta au avut Kazarii asupra noilor state in curs de formare ? Ce mostenire a lasat acest popor Europei si istoriei ?
Daca ei au avut sau nu un aport la soarta poporului evreu, cel din care consideram ca facem parte, urmasii lui Abraham, Ithac si Iacov, - asta o vom vedea mai departe.
Momentan,
am raspuns la una singura din intrebarile puse la inceputul acestei povesti - "De unde au aparut evreii cu parul rosu si pistruiati". |