Shavuot (9-10 iunie 2000/ 6-7 Sivan). Shavuot comemoreaza aniversarea oferirii Torei catre evrei pe muntele Sinai. Shavuot este cunoscuta ca Yom Habikkurim sau
"Ziua primelor fructe", pentru ca este momentul cand fermierii din Israel ar aduce ca ofranda la Ierusalim prima lor recolta.
Tisha B'Av (10 august 2000/ 9 Av). Tisha B'Av
este o zi de post care comemoreaza distrugerea primului si a celui de-al doilea Templu sfant din Ierusalim, precum si alte tragedii ale evreilor.
Rosh Hashanah (30 septembrie 2000/
Tishrei 1-2) este anul nou evreiesc. Spre deosebire de celelalte sarbatori evreiesti, Rosh Hashanah este de natura foarte personala. Multe sarbatori evreiesti celebreaza sau comemoreaza
evenimente care au afectat poporul evreu la nivel national. In timpul acestei sarbatori, evreii trebuie sa reflecteze asupra experientelor din anul precedent si sa-si evalueze in mod scrupulos
actiunile - bune si rele. Rosh Hashanah este un moment in care trebuie sa-ti reevaluezi viata, atat din punct de vedere etic cat si religios, sa te rogi lui Dumnezeu pentru iertarea faptelor rele
din trecut si sa te obligi sa te schimbi in bine in anul nou care abia incepe. Rosh Hashanah trebuie sa fie sarbatorita intr-un spirit de optimism. Se mananca lucruri dulci care sa simbolizeze
dorintele noastre pentru un an nou bun si dulce. Cele o suta de sunete impresionante produse de suflatul din shofar (corn de berbec) in fiecare din cele doua zile de Rosh Hashanah sunt destinate
sa ne "trezeasca" in mod simbolic, ca sa putem reflecta si deveni mai buni.
Postul lui Gedaliah (2 octombrie 2000/ 3 Tishrei). In aceasta zi, postim pentru a comemora moartea lui
Gedaliah, ultimul guvernator evreu din regatul Iudeei, asasinat in 586 i.e.n. Moartea lui a fost inceputul unei perioade de persecutie pentru evrei.
Yom Kippur (9 octombrie 2000/10
Tishrei). Este Ziua Rascumpararii. Aceasta zi a fost stabilita pentru a aduce impacare intre oameni, si pentru a reafirma relatia dintre oameni si Dumnezeu. Regretele sincere exprimate in aceasta
zi vor rascumpara orice gresala a oamenilor impotriva creatorului lor. Intreaga zi este interzis sa mananci, sa bei, sa porti pantofi de piele, sa folosesti machiaj, parfum sau lotiuni, sa ai
relatii sexuale si sa te speli. Ziua se incheie cu suflatul din shofar. Se obisnuieste ca in saptamanile de dinaintea postului sa-ti ceri iertare de la toti cei pe care i-ai fi putut jigni de-a
lungul anului care a trecut.
Sukkot (14-21 octombrie 2000/ 15-22 Tishrei) este o sarbatoare de opt zile, dintre care primele si ultimele doua implica stricta respectare a regulilor
religioase. Se locuieste intr-o sukkah, o locuinta temporara, timp de sapte zile, timp in care se comemoreaza calatoria de 40 de ani a evreilor in desert, catre Israel, perioada in care nu au
putut sa-si construiasca un adapost permanent. Peretii acestei sukkah sunt in mod normal facuti din lemn sau din panza si tavanul este facut din crengi taiate. Trebuie lasate gauri intre crengi
pentru ca oamenii dinauntru sa poata vedea stelele. Toate mesele trebuie mancate in sukkah si se spune o binecuvantare speciala. De asemenea, se binecuvanteaza cele patru specii: palmier, mirt,
salcie si lamai.
Shemini Atzeret (21 octombrie 2000/ 21 Tishrei) este a opta zi din Sukkot. In Israel, Shemini Atzeret si Simchat Torah sunt combinate intr-o singura zi. Ele
culmineaza in celebrarea multumirilor pe care le aducem lui Dumnezeu pentru ca i-a intretinut pe evrei in desert.
Simchat Torah (22 octombrie 2000/ 23 Tishrei). Este ziua cand ne bucuram
de Torah, in momentul in care terminam ciclul anual al citirii Torei si cand incepem sa citim din nou pentru anul urmator. Ambele se fac in aceeasi zi pentru a arata ca nu poti niciodata
termina de invatat Tora. Simchat Torah este una din zilele cele mai fericite ale iudaismului. Seara, toate sulurile Torei sunt scoase din arca si sunt date membrilor marcanti ai
congregatiei in timp ce acestia marsaluiesc intr-un hakafah sau circuit in jurul sinagogii. Ceilalti membrii ai congregatiei danseaza si canta in timp ce se strabate acest circuit. Cand grupul
ajunge inapoi la arca, un nou grup are onoarea de a tine sulurile Torei. In cursul serii se fac sapte hakafot. Dimineata, toti sunt chemati sa binecuvanteze Tora. Cele mai multe congregatii se
impart in grupuri mai mici pentru rugaciuni in scopul de a face loc la cat mai multi oameni. Se indeplinesc alte sapte hakafot, intr-o atmosfera de bucurie.
Chanukah (Prima seara 21-29
decembrie 2000/ 25 Kislev - 2 Tevet). In prima seara se aprinde o lumanare si se adauga cate una in fiecare din cele opt seri. Chanukah sarbatoreste rededicarea Templului din Ierusalim de
catre macabei in 167 i.e.n. si victoria lor impotriva grecilor si a evreilor elenisti. Pentru a rededica Templul in intregime, macabeii au fost nevoiti sa reaprinda menora cu ulei pur de masline,
dar grecii il contaminasera in intregime. Macabeii au gasit in sfarsit o singura sticla, dar aceasta nu ar fi ajuns decat pentru o zi. A avut insa loc un miracol si uleiul a rezistat de-a lungul
celor opt zile necesare pentru a produce ulei proaspat. Prin traditie, oamenii se joaca cu titirezi cu patru fete, numiti dreidles. Se mananca mancaruri prajite, ca de exemplu chiftelute de
cartofi sau lotkes, gogosi cu jeleu sau safganiot, datorita asociatiei miracolului de Chanukah cu uleiul.
Cea de-a zecea zi de Tevet (5 ianuarie 2001/ 10 Tevet) este o zi de post care
comemoreaza inceputul atacului babilonienilor asupra Ierusalimului (sec. 6 i.e.n.). In statul Israel, Kaddish (rugaciunea evreieasca pentru morti) se recita in aceasta zi pentru oamenii carora nu
li se cunoaste ziua decesului.
Tu B'Shevat (8 februarie 2001/ 15 Shevat). Este anul nou al pomilor. Se obisnuieste sa se manance din cele sapte specii care cresc in Israel: grau, secara,
struguri, smochine, curmale, rodii si masline. In Israel se obisnuieste de asemeni sa se planteze pomi. |